مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده به دستورالعمل هایی اشاره می کند که فرد باید تا چند ماه پس از جراحی آن را رعایت کند و این دستورات شامل رعایت یک رژیم غذایی خاص و انجام ورزش ها و مصرف ویتامین های تجویزی پزشک است . عمل اسلیو معده یک عمل جراحی لاغری محسوب می شود و طی عمل تقریبا نیمی از معده را (قسمتی که مسئول ترشح هورمون گرسنگی است) حذف می کنند که نتیجه کار یک معده کوچک موزی شکل است .

باید و نباید های بعد از عمل اسلیو معده

اینکه چه مدت بعد از عمل بیمار در بیمارستان بستری خواهد شد به نظر جراح و سلامت بیمار بستگی دارد البته نوع جراحی هم تعیین کننده است زیرا اگر جراحی به روش بازباشد یعنی یک برش بزرگ در شکم ایجاد شده و عمل انجام شده باشد، به دلیل برش های بزرگ احتمال عفونت و درد بیشتر است .اگر جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام شده باشد به دلیل نبود بخیه و برش بزرگ میزان درد و احتمال عفونت کمتر است و بیمار شاید حتی بدون نیاز به یک شب بستری شدن بتواند بیمارستان را ترک کند در هر صورت لازم است که بیمار بتواند در شب اول روی پای خود بایستید تا از لخته شدن خون در پاها جلوگیری کند .

• برای اینکه دوران نقاهت را راحت تر پشت سر بگذارید از یک نفر بخواهید چند روز اول در کنار شما باشد و به شما کمک کند حتی اگر درد داشتید سعی کنید به طور مداوم مایعات بنوشید تا بدنتان با کم آبی مواجه نشود و داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده را سر وقت مصرف کنید .
  • بهترین ورزش در هفته های بعد از عمل برای شما پیاده روی است پس از انجام ورزش های سنگین و بلند کردن اجسام بپرهیزید.
  • با پزشک خود در مورد زمان استحمام سوال کنید ممکن است تا ۳ هفته بعد از عمل اجازه دوش گرفتن نداشته باشید .
  • احساس خستگی زیاد و یا حرکات دردناک در روده ها طبیعی است و به مرور زمان کم می شود پس تحمل کنید .
  • اگر دردی داشتید که خارج از تحملتان بود و یا علائمی مثل تب و لرز ، تهوع مداوم و ترشح چرک از بخیه ها داشتید حتما به پزشکتان اطلاع دهید .
مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

شما تا ۶ هفته باید یک رژیم غذایی خاص را پیروی کنید که شاید برایتان جالب نباشد اما پس از ۶ هفته می توانید به رژیم غذایی طبیعی خود برگردید و روزانه چیزی حدود ۱۲۰۰ کیلو کالری دریافت کنید .

چند روز بعد از عمل فقط اجازه دارید مایعات رقیق مثل آب سیب، چای ، آب گوشت و موارد مشابه را بخورید و تا پایان هفته می توانید شیر و سوپ رقیق را به این منو اضافه کنید کم کم از هفته دوم مواد غذایی را به صورت پوره شده میل می کنید مثل پوره سیب زمینی و گوشت له شده اما در حد یک یا دو قاشق که در ۶ وعده میل می کنید .

این روند تا هفته پنجم ادامه دارد و شما از هفته ۵ به بعد می توانید غذاهای نرم را به لیست غذاهای قبلی اضافه کنید مثل برنج ، پاستا و سبزیجات پخته شده ! خب اگر تا اینجای کار سخت بود نگران نباشید از هفته ششم شما می توانید هر روز ۳ وعده غذای طبیعی میل کنید .